Διατροφή και Εγκυμοσύνη

Διατροφικές συνήθειες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης Διατροφικές συνήθειες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Έχεις πολλά να σκεφτείς αυτή την στιγμή.

Η είσοδος του μωρού στην ζωή σου 8α κάνει τα πάντα ν' αλλάξουν. Τώρα που είσαι έγκυος, πρέπει εσύ να σκεφτείς τι είναι το καλύτερο για σένα και για το μωρό, που σε λίγο θα' ρθει στον κόσμο. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν, να σκεφτείς διατροφή σου και το βάρος σου, ώστε να είναι υγιής η αρχή της ζωής του παιδιού σου.

Να θυμάσαι ότι η εγκυμοσύνη δεν είναι αρρώστια, αλλά μία περίοδος όπου η αρρώστια χτυπά δύο πλάσματα και πρέπει ΕΣΥ να προσέξεις.

Η εγκυμοσύνη δεν είναι ασθένεια και επομένως δεν χρειάζεται ειδική δίαιτα.

Αν οι διατροφικές μας συνήθειες είναι σωστές και υγιεινές, δεν θα χρειαστούν αλλαγή, αλλά μόνο κάποια συμπληρώματα, ώστε ο οργανισμός μας, ν' αντεπεξέλθει στις αυξημένες υποχρεώσεις του. Αν πάλι όχι, είναι ευκαιρία για μία καλή αρχή σωστών διατροφικών συνηθειών.

 

Καταρχήν δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι "δεν τρώτε για δύο" αλλά ότι οι ανάγκες σε ενέργεια αυξάνονται κατά 150 θερμίδες την ημέρα το πρώτο και δεύτερο τρίμηνο και κατά 350 θερμίδες την ημέρα το τρίτο τρίμηνο για να:

  1. ανταπεξέλθει ο οργανισμός στις απαιτήσεις της εγκυμοσύνης
  2. εξασφαλιστεί η κατάλληλη αύξηση βάρους της εγκύου
  3. εφοδιαστεί το έμβρυο με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά

Επίσης οι πρωτεϊνικές απαιτήσεις αυξάνονται κατά 10-16γρ.πρωτείνης κατά το 2ο - 3ο τρίμηνο ενώ απαραίτητη είναι η αύξηση κατά 1/3 σε φυλλικό οξύ ,B6,B12,C,E,K και η επιπλέον πρόσληψη ασβεστίου και σίδηρου. Πρέπει επομένως να χρησιμοποιείτε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ποικιλία τροφίμων μπορείτε. Είναι ο μόνος τρόπος για να καλύψετε τις ανάγκες του οργανισμού σε όλες τις βιταμίνες και μέταλλα. Μην ξεχνάτε επίσης ότι χρειάζεστε τουλάχιστον δυο ποτήρια νερό.

 

Το διαιτολόγιο της μέλλουσας μαμάς, επομένως, πρέπει να περιλαμβάνει:
  • Κρέας, πουλερικά, όσπρια, τυρί και ψάρια, γιατί δίνουν την απαραίτητα πρωτεΐνη για να «κτιστεί» το σώμα του μωρού.
  • Συκώτι - εντόσθια- όσπρια, πράσινα λαχανικά και αυγά, γιατί είναι πλούσια σε σίδηρο και σας προφυλάσσουν από αναιμία.
  • Λιπαρά ψάρια, (π.χ. τόνος, σαρδέλες, σολομός), γιατί είναι πλούσια σε βιταμίνη D, που σας βοηθά να αποθηκεύσετε Ca.
  • Γάλα, τυρί, γιαούρτι, γιατί είναι πλούσια σε Ca απαραίτητο για τα οστά και τα δόντια του εμβρύου αλλά και για την δίκη σας υγεία.
  • Λαχανικά - σαλάτες, γιατί είναι πλούσια σε βιταμίνη C και ίνες. Προτιμήστε τα φρέσκα και ωμά.
  • Φρούτα και ιδιαίτερα τα εσπεριδοειδή, γιατί είναι πλούσια σε βιταμίνη C.
  • Ψωμί, γιατί δίνει έξτρα ενέργεια, σίδηρο, ίνες και απαραίτητες βιταμίνες. Ειδικά, αν είναι ολικής άλεσης βοηθά και στην καταπολέμηση δυσκοιλιότητας.
  • Μακαρόνια, ρύζι, πατάτες κτλ. (Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και αντί του ψωμιού σε κάποιο γεύμα).

 

Η συχνότητα με την οποία πρέπει να χρησιμοποιείτε τα παραπάνω τρόφιμα σε εβδομαδιαία βάση είναι η εξής :

  • 1 - 2 φορές την εβδομάδα ψάρι
  • 1 φορά την εβδομάδα κοτόπουλο
  • 1 φορά την εβδομάδα όσπρια (φακές, φασόλια, ρεβίθια, κ.α.)
  • 1 φορά την εβδομάδα συκώτι ή κόκκινο κρέας
  • 2 φορές την εβδομάδα λαδερά (χωρίς κρέας)

...ενώ καθημερινά πρέπει να καταναλώνετε:

  • 1 - 2 μερίδες σαλάτα
  • 2 μερίδες γαλακτοκομικά (γάλα ή γιαούρτι)
  • 2 - 3 φρούτα ή χυμούς

και μην ξεχνάτε ότι δεν πρέπει να παραλείπετε κανένα από κ 3 κύρια γεύματα της ημέρας.

 

Στον πίνακα που ακολουθεί βρίσκουμε τις πολύτιμες για την εγκυμοσύνη βιταμίνες και τις πηγές τους.

Ονομασία Πηγές
Βιταμίνες Α, K, D Φύτρα, γάλα, φρέσκα λαχανικά
Βιταμίνη D Γαλακτοκομικά, αυγά, βούτυρο, ψάρια
Βιταμίνη Ε Λαχανικά, φυτικά έλαια
Φολλικό Οξύ Φυλλώδη λαχανικά, συκώτι, φυστίκια, ωμές τροφές

Να θυμάστε ότι όταν καταναλώνετε γάλα καλό είναι νο αποφεύγετε την προσθήκη κακάου για την καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου ενώ όταν καταναλώνετε τροφές που περιέχουν σίδηρο πρέπει να προσθέτετε λεμόνι ή ξύδι γιο να γίνεται καλύτερα η απορρόφηση του σιδήρου.

 

Παραθέτουμε και ένα υπόδειγμα διαιτολογίου, που μπορεί να ακολουθηθεί από μία υγιή εγκυμονούσα.

ΠΡΩΙΝΟ Γιαούρτι ή γάλα - Δημητριακά ή μούσλι (χωρίς ζάχαρη) - Φρέσκα φρούτα ή χυμός
ΕΝΔΙΑΜΕΣΑ ΓΕΥΜΑΤΑ 1 σάντουιτς με τυρί και ντομάτα
Ψάρι (μερίδα) - λαχανικά - ελαιόλαδο - 2 φέτες ψωμί - 1 φρούτο
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟ Χυμός λαχανικών ή φρούτων - 1 φέτα ψωμί - τυρί ανάλατο (50gr)
ΔΕΙΠΝΟ Λαχανικά ωμά ή σούπα - πατάτα βραστή - ελαιόλαδο - 1 φρούτο
ΠΡΟ ΥΠΝΟΥ 1 ποτήρι γάλα - 1 φρυγανιά σικάλεως

Στοιχεία Κέντρου

Επικοινωνήστε με το μαιευτικό και γυναικολογικό κέντρο Ρόδου

Κωνσταντίνου Υδραίου 71
85100, Ρόδος
Τηλ. : 22410 35550, 22410 33454
Φαξ. : 22410 33550

Ωράριο

Ημέρα Ώρες Λειτουργίας Κέντρου Ώρες Ραντεβού
Δευτέρα 09:30 - 20:00 09:30 - 17:00
Τρίτη 09:30 - 20:00 09:30 - 17:00
Τετάρτη 09:30 - 18:00 09:30 - 13:00
Πέμπτη 09:30 - 20:00 09:30 - 17:00
Παρασκευή 09:30 - 18:00 09:30 - 14:00

Έντυπα Κέντρου

Ενημερωθείτε για βασικά μαιευτικά και γυναικολογικά θέματα, κατεβάζοντας τα έντυπα του κέντρου μας:

pdfΤεστ PAP και Κολποσκόπηση

pdfΕμβρυομητρική Ιατρική & Προγεννητικός Έλεγχος

pdfΤο Διαιτολόγιο της Μέλλουσας Μαμάς